Önskas en föreläsare bokas med inriktning mot media? Här presenteras några inriktningar inom denna bransch som det går att hitta duktiga föreläsare inom.
Medieträning och bemötande
En föreläsning inom medieträning innebär att personen berättar om olika sätt att bemöta media, främst i intervjusituationer, och hur detta påverkar vilken känsla som förmedlas till de som ser på intervjun.
Ofta mixar en föreläsare inom detta ämne egna erfarenheter med videoklipp på olika kända personer som valt att möta media på helt olika sätt. Att boka en föreläsare inom detta ämne kan vara ett sätt att ge en allmän kunskap till de anställda kring bemötande av media. De som sedan vill fördjupa sina kunskaper kan gå på en kurs där testintervjuer genomförs, spelas in, och analyseras i efterhand.
Föreläsare kring medias utveckling
En annan inriktning kan vara att boka en föreläsare som är väl insatt i medias utveckling och förändring över tid. Detta antingen med ett brett perspektiv, från boktryckarkonsten till digitaliseringen, eller inom ett smalt ämne så som sociala medier.
Dessa kan exempelvis bokas som en del i en större utbildning inom området men även som ett intressant inslag till företagsevent inom mediakommunikation.
Social media och kommunikation
Social media har ”revolutionerat” sättet att umgås, sprida information och kommunicera med företag och myndigheter. Detta exempelvis via:
- SnapChat
Alla kanaler har sina fördelar och nackdelar och som företag är det viktigt att förstå var som synlighet bör finnas utifrån att kunderna förväntar sig det. Samtidigt finns en rad ”oskrivna regler” som bör följas för att ett konto ska upplevas ”levande” och användarvänligt. Att använda social media på fel sätt kan till och med minska trovärdighet och försämra varumärket.
Media och framtiden
Ingen föreläsare kan med säkerhet säga hur media kommer att se ut i framtiden. Men det går ändå att se trender och förändringar som ligger till grund för förändringarna. Det finns exempelvis föreläsare som är specialister inom teknik och säkerhet likväl som sociala interaktioner. Genom att belysa trender och använda statistik kan de i alla fall peka åt vilket håll som utvecklingen rör sig – något som kan vara mycket lönsamt och viktigt för företag som arbetar inom branschen. Media är ett område med snabba förändringar och de som inte snabbt följer med kan bli företaget som ses som konservativt och gammalt.
- Hur mycket får man i lön som sjuksköterska? - 6 maj, 2022
- Olika inriktningar på föreläsare inom media - 27 februari, 2022
- Utbilda dig i ADR 1.3 online och hantera farligt gods - 25 november, 2021